Kesalahan bulan Rejab dalam masyarakat melayu

Menjelang bulan Rejab, dilihat ramai yang berkongsi tentang kelebihan-kelebihan berpuasa bulan Rejab, dan seumpanya. Adakah terdapat hadis yang shahih dari nabi tentang ini? Sedikit kupasan akan diberikan bagi menjelaskan perkara yang sudah dilihat semakin tersebar di kalangan masyarakat melayu kita.

Antara hadis-hadis yang selalu menjadi sebutan dalam bulan Rejab ialah:

رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ ، وَشَعْبَانُ شَهْرِي ، وَرَمَضَانُ شَهْرُ أُمَّتِي ، فَمَنْ صَامَ رَجَب إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الأَكْبَرَ ، وَأَسْكَنَهُ الْفِرْدَوْسَ الأَعْلَى . وَمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ يَوْمَيْنِ ، فَلَهُ مِنَ الأَجْرِ ضِعْفَانِ ، وَوَزْنُ كُلِّ ضِعْفٍ مِنْ مِثْلِ جِبَالِ الدُّنْيَا . وَمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ جَعَلَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّارِ خَنْدَقًا ، طُولُ مَسِيرَةِ ذَلِكَ سَنَةٌ . وَمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ أَرْبَعَةَ أَيَّامٍ عُوفِيَ مِنَ الْبَلاءِ وَمِنَ الْجُنُونِ وَالْجُذَامِ وَالْبَرَصِ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيخِ الدَّجَّالِ ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ
Maksudnya: Rejab bulan Allah, Sya'ban bulanku, dan Ramadhan bulan Umatku, maka sesiapa yang berpuasa bulan Rejab dengan penuh keimanan dan mengharapkan balasan dari Allah, maka ia wajib mendapat keredhaan Allah, yang agung dan ditempatkannya di surga al-firdaus yang tertinggi. Sesiapa yang berpuasa dua hari dari bulan Rejab maka baginya pahala dua kali ganda, timbangan tiap-tiap ganda bagaikan bukit-bukit di dunia. Dan sesiapa yang berpuasa 3 hari dari bulan Rejab maka Allah akan menjadikan antaranya dan neraka sebuah parit yang panjangnya setahun perjalanan. Dan sesiapa yang berpuasa 4 hari dari bulan Rejab maka ia diselamatkan dari bala, gila, kusta, sopak, fitnah al-masih dajjal dan azab kubur.   Dilaporkan oleh Muhammad b. Abd Baqi' dari abu bakar Muhammad . bin Hassan an-Naqasy dari Abu Said. Hadis ini disenaraikan dalam kitab Al-Maudu'at karangan Imam Ibn Jauzi


Hadis yang lain:
من صام ثلاثة أيام من رجب كتب الله له صيام شهر، ومن صام سبعة أيام أغلق عنه سبعة أبواب النار، ومن صام ثمانية أيام فتح الله له ثمانية أبواب الجنة، ومن صام نصف رجب كتب الله له رضوانه، ومن كتب الله له رضوانه لم يعذبه، ومن صام رجبا كله حاسبه الله حسابا يسيرا


Maksudnya: sesiapa yang  berpuasa 3 hari dari bulan Rejab Allah akan menulis (memberi 
ganjaran) baginya puasa sebulan. Siapa yang berpuasa 7 hari Allah menutup baginya 7 pintu neraka. Siapa yang berpuasa 8 hari Allah membukakn baginya 8 pintu syurga. Siapa yang berpuasa setengah bulan Rejab Allah menuliskan baginya keredhaana-Nya. Siapa yang sudah ditetapkan baginya keredhaan-Nya dia tidak akan diazab, dan sesiapa yang puasa penuh bulan Rejab Allah akan menghisabnya (di akhirat) dengan hisab yang ringan. Hadis ini daripada Anas dari sumber Amru bin Al-Azhar ,dan dalam sanad ini juga terdapat 'Abban bin Abi 'Iyash yang terkenal dengan sifat pendusta

Antara hadis yang terkenal juga:
إن شهر رجب شهر عظيم ومن صام منه يوما كتب الله له صوم ألف سنة ومن صام يومين كتب الله له صيام ألفى سنة ومن صام ثلاثة أيام كتب الله له صيام ثلاثة ألف سنة....


Maksudnya: Sesungghunya bulan Rejab adalah bulan yang agung, siapa yang berpuasa sehari dari bulan Rejab Allah akan menulis baginya berpuasa seribu tahun. Siapa yang berpuasa dua hari, Allah akan menulis baginya berpuasa 2 ribu tahun. Siapa yang berpuasa 3 hari, Allah akan menulis baginya berpuasa 3 ribu tahun.. Menurut Ibnu Arraq: Hadis ini adalah palsu tanpa syak lagi. Perawi hadis ini iaitu Harun bin 'Antarah pada pandangan Syeikh Ibnu Hibban adalah seorang pereka Hadis

Jadi apakah hukum puasa di bulan Rejab? Al-Hafiz Ibn Hajar dalam kitabnya Tabyin al-'Ajab Fima warada Fi Fadhl Rejab, telah berkata
"tidak terdapat hadis yang boleh dijadikan hujah menyebut tentang kelebihan khusus bulan Rejab, atau kelebihan berpuasa sepenuhnya pada bulan ini, atau berpuasa sebahagiannya atau menghidupkan malamnya yang khusus"
Imam As-Suyuti telah menyebut juga di dalam bukunya al-Amr bi al-'Ittiba' wa al-Nahyu 'an al-Ibtida' menyebut Umar al-Khattab melarang orang berpuasa pada bulan Rejab dan beliau pernah memukul tangan orang yang tidak mahu makan disebabkan berpuasa pada bulan Rejab.

Imam As-Syaukani pula dalam menyebut dalam kitabnya Al-Fawaid: Dalas satu risalahnya Ali bin Ibrahim Al-Athar berkata: 
"Apa yang diceritakan mengenai keutamaan puasa Rejab semuanya adalah PALSU, dan lemah serta tidak mempunyai sumber. Abdullah Al-Anshari tidak berpuasa Rejab dan beliau melarangnya dan berkata: Tidak ada satu hadis pun yang shahih dari Rasulullah mengenainya"
Melalui penerangan berikut, jelas sekali bahawa tiada satu pun hadis yang shahih tentang kelebihan berpuasa dalam bulan Rejab, dan sesiapa yang berpuasa dalam bulan ini kerana inginkan ganjara-ganjaran dalam hadis palsu tersebut maka dia telah melakukan perbuatan Bid'ah, dan amalan puasanya itu di sisi Allah bagaikan debu-debu yang berterbangan, ingatlah pesanan dari Allah kepada mereka yang membuat amalan tetapi tidak mengikut apa yang diajar oleh Rasulullah


. Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa Yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan Dia terbuang sebagai debu Yang berterbangan" (surah Al-Furqan: 23)
Walaubagaimanapun, berpuasa di dalam bulan Rejab secara khusus ini disunntakan hanya kerana bulan Rejab termasuk dalam bulan-bulan Haram dalam Islam sahaja. Ini bedasarkan Hadis nabi yang mafhumnya:
"........ Berpuasalah beberapa hari di bulan-bulan Haram, dan jangan berpuasa di pada beberapa hari yang lain. ketika mengucapkan ayat itu, Rasulullah mengangkat tiga jari kemudian menggenggamnya balik (bermakna puasa 3 hari kemudian tidak berpuasa 3 hari, kemudian puasa 3 hari,dan tidak berpuasa 3 hari)" Hadis riwayat : Ahmad, Ibn Majah dan Baihaqi dengan sanad yang baik.

Imam Sayyid Sabiq dalam kitab Fiqh sunnah menjelaskan, bahawa tiada kelebihan yang khusus berpuasa dalam bulan Rejab, hanyalah bulan Rejab termasuk dalam bulan-bulan Haram, tidak ada hadis yang shahih menjelaskan berpuasa di bulan Rejab mempunyai kelebihan dan keutaman. Ibn Hajar berkata: Tidak ada hadis shahih menjelas keutamaan puasa bulan Rejab, atau puasa pada hari-hari tertentu bulan Rejab, atau solat-solat tertentu pada bulan Rejab.

Kesimpulannya, berpuasa pada bulan Rejab adalah dibolehkan jika kita tidak mengkhususkan ganjaran tertentu atau berniat puasa sunat-sunat yang biasa seperti Isnin Khamis, Puasa hari Putih, ataupun puasa Qadha'. Disunatkan juga berpuasa pada bulan ini kerana ianya bulan-bulan Haram, sama seperti puasa pada bulan Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharram. TETAPI, jika kita berpuasa dengan niat dan percaya akan mendapat ganjaran seperti puasa 7 hari Rejab tertutup 7 pintu neraka, puasa 8 hari terbuka 8 pintu neraka, maka puasanya adalah sia-sia kerana mengamalkan hadis yang palsu. Lebih malang lagi, kini terdapat ramai umat Islam yang berkongsikan tentang kelebihan Rejab dengan menggunakan Hadis PALSU di laman-laman sosial, ingatlah amaran dari nabi
"Barang siapa yang berdusta keatas ku dengan sengaja, maka telah tersedialah tempatnya di dalam NERAKA"


Wallahualam