Imam Asy-Shafie



بسم الله الرحمن الرحيم




Imam Shafie lahir di Gaza, Palestin pada tahun 150H/767M di atas nama Muhammad bin Idris ash-Shafie. Beliau mempunyai pertalian darah Quraish dan hidup tanpa sempat melihat ayahnya. Pada umur 10 tahun, ibunya membawanya ke Mekah untuk ibadah haji dan selepas itu beliau tetap berada di sana menuntut ilmu. Di Mekah ash-Syafie memulakan perguruannya kepada Muslim bin Khalid al-Zanji, mufti kota Mekah di ketika itu dan juga kepada Sufyan bin Uyayna.

Kitab ilmu yang paling terkemuka ketika itu ialah Al-Muattha’ karangan Imam Malik, dan ash-Syafie dalam usia mudanya 15 tahun telah menghafal keseluruhan kitab tersebut. Ash-Syafie kemudiannya berhijrah ke Madinah untuk berguru pula dengan penulis kitab itu sendiri, Imam Malik bin Anas. Ketika itu ash-Syafie berusia 20 tahun dan beliau terus duduk bersama Imam Malik sehinggalah kematiannya pada tahun 179H/796M. Ketokohan ash-Syafie sebagai murid terpintar Imam Malik mulai diiktiraf ramai. Ash-Syafie mengambil alih sebentar kedudukan pejabat oleh Gabenor Yaman. Jawatan ash-Syafie tidaklah lama di Yaman, apabila beliau dituduh dan difitnah sebagai pengikut dan pendokong ajaran Syiah. Disamping itu berbagai konspirasi lain di jatuhkan ke atasnya, sehinggalah beliau dirantai dan dihantar ke penjara Bagdad, pusat pemerintahan Dinasti Abbasid ketika itu.

Ash-Shafie dibawa menghadap ke Khalifah Harun al-Rasyid dan berjaya membuktikan kebenaran dirinya. Kehandalan serta kecekapan asy-Syafie membela dirinya dengan berbagai hujjah-hujjah agama menyebabkan Khalifah Harun sendiri tertarik kepadanya. Asy-Syafie dibebaskan dan dibiarkan bermastautin di Baghdad. Di sini Ash-Syafie telah berkenalan dengan tokoh-tokoh Imam Abu Hanifah dan duduk berguru dengan mereka, terutamanya dengan Imam Muhammad al-Hasan asy-Syaibani. Suasana ini memberikan kelebihan yang utama bagi ash-Syafie, iaitu beliau berkesempatan untuk belajar dan membandingkan antara dua ajaran fiqh Islam, iaitu ajaran Imam Malik bin Anas dan ajaran Imam Abu Hanifah.

Pada tahun 188H/804M, ash-Syafie kembali berhijrah ke Mesir. Sebelum itu beliau singgah sebentar di Mekah dan di sana beliau di beri penghormatan sebagai tokoh besar dan dipelawa untuk memberi ceramah dan kuliah. Ash-Syafie kini mula diiktiraf sebagai seorang Imam, dan beliau banyak meluahkan usaha untuk cuba menutup lurah-lurah perbezaan antara Imam Malik dan Imam Abu-Hanifah. Usahanya ini tidak disambut baik oleh penduduk Mekah kerana kebiasaan mereka kepada ajaran asal Imam Malik.

Pada tahun 194H/810M, Imam Syafie kembali semula ke Baghdad dan beliau di pelawa untuk memegang jawatan qadi bagi Dinasti Abbasid. Beliau menolak dan hanya singgah selama 4 tahun di Baghdad. Imam Syafie kembali ke Mesir dan memusatkan ajarannya di sana. Daud bin Ali pernah di tanya akan kelebihan Imam Syafie berbanding tokoh-tokoh lain di ketika itu, maka beliau menjawab: ash-Syafie mempunyai beberapa keutamaan, berkumpul padanya apa yang tidak terkumpul pada orang lain. Dia seorang bangsawan, dia mempunyai agama dan I’tiqad yang benar, seorang yang sangat murah hati , mengetahui hadith sahih dan hadith dhaif, nasikh, mansukh, menghafal al-Quran dan hadith, perjalanan hidup para Khulafa’ Rashidun dan amat pandai mengarang.

Dalam usahanya untuk cuba menutup lurah-lurah perbezaan antara Imam Malik dan Imam Abu Hanifah, beliau menghadapi berbagai tentangan dari pengikut-pengikut Imam Malik yang taasub kepada guru mereka. Di suatu malam, dalam perjalanan balik ke rumah dari kulaih Maghribnya di Mesir, Imam Syafie telah dipukul oleh pengikut-pengikut Imam Malik yang fanatik sehingga menyebabkan beliau cedera parah dan akhirnya meninggal dunia. Di ketika itu, Imam Syafie juga sendang menghadapi penyakit buasir yang agak serius.

Pada usia 54 tahun, Imam Syafie meninggal dunia pada 29 Rejab tahun 204H/820M di Mesir, meninggalkan kepada dunia Islam sebuah kitab yang paling agung dalam bidang usul fiqh iaitu kitab al-Risalah. Kitab ini adalah yang terulung dalam menyatakan kaedah-kaedah mengeluarkan dan mengistimbatkan hukum dari satu dalil yang ada. Selain itu Imam Syafie juga meninggalkan kitab fiqhnya yang masyhur, al-Umm. Ajaran Imam Syafie diteruskan oleh beberapa anak muridnya yang utama seperti Imam Abu Yakub al-Ruwati (231H/ 846M), Imam Rabi bin Sulaiman al-Marali (270H/884M), Imam Abu Ibrahim bin Yahya al-Muzani (274H/888M) dan terutama ialah Imam Ahmad bin Hambal (241H/856M).

Imam Syafie telah mengeluarkan banyak fatwa-fatwa, namun terdapat satu fatwa agung Imam Syafie yang menandingi semua fatwa-fatwanya, iaitu:

" Jika kamu mendapati hadis yang sahih dari Rasulullah yang bercanggah dengan fatwa ku, maka kamu campakkanlah pendapatku ke dinding, dan terimalah hadis itu, sesungguhnya itulah mazhab ku"


Wallahualam

Larangan ber 'Najwa' ( Berbisik-bisik )

بسم الله الرحمن الرحيم



Apakah An-Najwa?

Najwa merupakan istilah di dalam Al-Quran yang merujuk kepada perbuatan sekumpulan manusia yang berbisik-bisik sesama mereka dengan menyisihkan seseorang yang ada disitu. Seperti ada 3 orang yang sedang duduk bersama, kemudian si A dan si B berbisik berdua dengan pengetahuan si C yang ada disitu, dan mengetahui serta sedar bahawa dia disisihkan oleh si A dan B.

Hukum Najwa dalam Islam?

Secara umumnya, hukum berNajwa telah dilarang oleh Allah di dalam Al-Quran dalam surah Mujadalah ayat 7 hingga 10. Ayat larangan ini diturunkan Allah kerana kaum yahudi di Madinah gemar berbisik sesama mereka ketika kaum Muslimin berada di kalangan mereka, walaupun telah dilarang oleh Rasulullah, mereka masih lagi melakukan perbuatan demikian sehinggakan Allah sendiri yang melarang perbuatan ini secara khusus di dalam Al-Quran. Pembaca juga amat disarankan untuk membuka Al-Quran terjemahan dan membaca sendiri terjemahan ayat-ayat berkaitan berkara ini.

Larangan untuk berbisik ini juga dikuatkan lagi dengan hadis  Rasulullah dari Abdullah bin Mas'ud:


إذا كنتم ثلاثة فلا يتناجى رجلان دون الآخر حتى تختلطوا بالناس فإن ذلك يحزنه
Maksudnya: Apabila kamu berada dalam satu kumpulan seramai 3 orang, janganlah 2 orang dari kamu berbisik-bisik sehinggalah kamu mengikut sertakan orang lain, kerana itu akan membuatkan ia (orang yang disisihkan) bersedih.
Hadis riwayat: Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah

Walaupun di dalam Al-Quran dan Hadis menyebut bilangan secara khusus, tetapi para Ulama berpendapat, ianya terpakai walaupun bilangan sekumpulan yang berbisik itu 1000 orang ataupun lebih, ini kerana jumlah 3 merupakan jumlah pertama yang membolehkan perbuatan ini berlaku. Jumhur Ulama juga bersepakat bahawa tegahan di dalam zahir hadis ini adalah umum, dan terpakai pada setiap zaman, dan keadaan sama ada ia membabitkan perkara yang wajib, sunat, harus mahupun haram. Perasaan orang yang disisih itu kita perlu jaga agar tidak terguris.

Adab-adab berbisik

Islam telah menetapkan adab-adab untuk kita berNajwa, ini bertujuan agar tidak mengguriskan hati mana-mana pihak. Adab-abadnya ialah:

  1. Tidak dibenarkan berbisik dengan menyisihkan seorang di dalam kumpulan, melainkan dengan izinnya.
  2. Jika tidak mendapatkan keizinan, perlu menunggu sehingga ada orang yang ke-4, ataupun orang yang disisihkan itu perlu mempunyai teman.
  3. Tidak dibenarkan untuk berbisik berkaitan perkara-perkara yang maksiat dan yang membawa kepada kezaliman.
  4. Berbisiklah berkaitan perkara-perkara yang baik, ketakwaan kepada Allah, dan meninggalkan maksiat.
Wallahualam










Puasa Hari 'Asyura

بسم الله الرحمن الرحيم


Hari 'Asyura ialah hari yang ke-10 dalam bulan Muharram, dipanggil 'Asyura kerana dalam bahasa arab 10 ialah 'Asyarah. Hari 'Asyura merupakan hari yang mana masayarakat Quraisy berpuasa ketika di zaman Jahiliyyah, dan Rasulullah juga sentiasa berpuasa pada hari tersebut ketika di Mekkah. Selepas berhijrah ke Madinah, Rasulullah masih lagi berpuasa pada hari 'Asyura,dan menyuruh kaum muslimin yang lain berpuasa juga, tetapi selepas kewajipan berpuasa Ramadhan diturunkan, Rasulullah bersabda:

من شاء صامه ومن شاء تركه

Maksudnya: Sesiapa yang ingin berpuasa ('Asyura) maka puasalah, dan sesiapa yang tidak mahu berpuasa ('Asyura) maka jangan puasa.
Hadis riwayat: Bukhari & Muslim

Digalakkan berpuasa pada hari ini kerana untuk memperingati sejarah nabi Musa. Ibnu Abbas menceritakan, ketika Rasulullah tiba di Madinah, baginda mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari tersebut, lalu Rasulullah bertanya:

Hari apakah ini yang kamu puasa? Mereka menjawab: Ini merupakan hari yang baik, hari yang mana Allah telah menyelamatkan nabi Musa dan bani israil dari musuh, dan Nabi Musa berpuasa pada hari 'Asyura. Maka Rasulullah bersabda: Aku lebih berhak menghormati Musa daripada kamu semua. Kemudian Rasulullah berpuasa pada hari 'Asyura dan menyruh kaum Muslimin juga berpuasa.
Hadis riwayat: Bukhari & Muslim

Ibnu Abbas telah meriwayatkan: Ketika Rasulullah berpuasa pada hari 'Asyura dan menyuruh kaum Muslimin berpuasa, para sahabat telah bertanya: "Wahai Rasulullah, bukankah hari 'Asyura ini hari yang diagungkan oleh orang-orang yahudi dan nasrani?"
Maka Rasulullah bersabda:


فإذا كان العام المقبل إن شاء الله صمنا اليوم التاسع

Maksudnya: Jika telah tiba tahun depan, Insya Allah kita akan berpuasa juga pada hari kesembilan.
Hadis riwayat: Muslim & Abu Daud

Dalam hadis yang lain, Rasulullah bersabda:

لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع

Maksudnya: Jika Aku masih hidup hingga tahun hadapan, aku akan berpuasa pada hari kesimbilan juga.
Hadis riwayat: Ahmad & Muslim

Ibnu Abbas juga memberitahu bahawasanya Rasulullah tidak sempat berpuasa pada hari kesembilan Muharram, kerana Baginda telah wafat sebelum tiba tahun berikutnya.

Para Ulama melalui hadis-hadis dari Rasulullah telah menetapkan bilangan puasa 'Asyura ada 3 peringkat iaitu:
  1. Puasa pada hari ke 9,10,dan 11
  2. Puasa pada hari ke 9 dan 10
  3. Puasa pada hari ke 10 sahaja

Kelebihan puasa 'Asyura ialah akan di ampunkan dosa pada tahun yang lalu, dan akan diberi kelapangan oleh Allah. Rasululla bersabda:


وصوم عاشوراء يكفر ستة ماضية

Maksudnya: ........ dan berpuasa pada hari 'Asyura akan menghapuskan dosa setahun yang lalu"
Hadis riwayat: Jamaah kecuali Bukhari & Tirmizi

Jabir meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda:


من وسع على نفسه وأهله وسع الله سائر سنته

Maksudnya: Barangsiapa yang memberi kelapangan pada dirinya dan keluarganya di hari 'Asyura maka Allah akan memeberi kelapangan kepadanya pada tahun itu.
Hadis riwayat: Baihaqi dan Ibnu Barr - hadis ini mempunyai sanad yang lain, dan semuanya lemah, Imam Sakhawi berkata: Dengan ada banyaknya sanad yang lemah untuk hadis ini, menjadikan hadis ini kuat.

Wallahualam.


Sutrah (batasan) dalam Solat

بسم الله الرحمن الرحيم


Apakah itu Sutrah?

Sutrah ialah batas atau penghalang yang diletakkan di depan orang yang sedang bersolat sebagai penghalang kepada saf. Ianya diletakkan hadapan saf, sebagai batasan kepada orang yang bersolat, agar orang yang lalu lalang boleh melintas di hadapannya.


Hukum meletakkan Sutrah?

Orang yang hendak bersolat, disunnatkan meletakkan Sutrah di depannya sebagai tanda untuk orang yang ingin lalu dan melintas dihadapannya, dan ia akan membatasi pandangan mata orang yang sedang solat.

Ini bedasarkan hadis dari Rasulullah:

إذا صلى أحدكم فليصل إلى سترة وليدن منها

Maksudnya: Jika seseorang diantara kamu yang hendak bersolat, maka hendaklah ia meletakkan Sutrah di depannya, dan mendekatkan dirinya ke arah Sutrah tersebut.
(Hadis riwayat: Abu Daud & Ibn Majah)


Apa yang boleh dijadikan Sutrah?

Secara umumnya, Sutrah ialah batasan yang agak tinggi dan jelas, seperti tiang-tiang di masjid, atau tembok. Tetapi jika tidak ada, Sutrah boleh diletakkan dengan apa jua, sekalipun dengan menggunakan batas sejadah. Boleh juga dengan barangan yang kecil seperti kunci, telefon bimbit, tongkat, garisan atau apa jua barang yang kita boleh jadikan ia sebagai tanda untuk menjadi batas untuk orang yang lalu lanang,malah orang juga boleh dijadikan Sutrah.

Rasulullah bersabda:


إذا صلى أحدكم فليستتر لصلاته ولو بسهم
Maksudnya: Jika seseorang diantara kamu yang hendak bersolat, maka hendaklah ia meletakkan Sutrah walaupun dengan sebatang anak panah.
(Hadis riwayat: Ahmad & Hakim - Hadis ini sahih dan memenuhi syarat sahih Imam Muslim)

Dalam Hadis yang lain, Dari Abu hurairah, Rasulullah bersabda:


إذا صلى أحدكم فليجعل تلقاء وجهه شيئا فإن لم يجد شيئا فلينصب عصا فإن لم يكن معه عصا فليخط خطا ولا يضره ما مر بين يديه
Maksudnya: Jika seseorang diantara kamu yang hendak bersolat, hendaklah ia meletakkan sesuatu di hadapannya. Jika ia tidak dapat jumpa apa-apa, maka letaklah sebatang tongkat. Jika tidak ada tongkat, maka hendaklah ia membuat satu garisan agar ia tidak akan terganggu oleh orang lain yang ingin melintas dihadapannya. 
(Hadis riwayat: Ahmad, Abu Daud, Ibnu Hibban - Hadis ini sahih menurut Ahmad dan Ibnu Madini)

Abu Hurairah juga pernah meriwayatkan bahawa Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pernah solat menghadap tiang masjid, pokok, dan menghadap Aisyah yang sedang berbaring, malah Rasulullah juga pernah menjadikan binatang tungganan sebagai Sutrah.



Adakah makmum perlu meletakkan Sutrah jika solat berjemaah?

Jawapannya tidak, kerana Sutrah Makmum adalah termasuk dalam Sutrah Imam, ini bermaksud Makmum tidak perlu letak Sutrah, dan jika sesorang yang melintas di hadapan saf2 Makmum maka ia tidak menjadi kesalahan, tetapi ia tidak boleh melintas di hadapan Imam. 

Ini bedasarkan perbuatan Rasulullah yang diceritakan oleh Amr bin Syu'aib, dari ayahnya, dari datuknya" Kami turun bersama Rasulullah dari dataran Adzakhir ( kawasan tinggi di Mekah), Lalu apabila tiba waktu solat, baginda bersolat menghadap sebuah dinding,dan kami menjadi Makmum. Tiba-tiba seekor kambing hendak melintas di depannya, dan baginda menghalang kambing tersebut, dan kambing tersebut lalu di belakang baginda.
(Riwayat Abu Daud & Ahmad) 

Ibnu Abbas menceritakan: Aku datang dengan menaiki seekor keldai, ketika itu umurku hampir baligh. Aku melihat Rasulullah sedang bersolat dengan orang ramai di Mina, aku lalu dihadapan saf dan masuk ke dalam saf, sementara keldai ku biarkan ia mencari makanan. Dan tidak ada seorang pun yang menegur perbuatan ku.
(Riwayat Jamaah)



Hukum orang yang melintas diantara orang solat dan sutrah?

Banyak hadis yang menyatakan bahawa orang yang melintas di dalam sutrah adalah HARAM, dan termasuk dalam kategori dosa besar, kecuali jika orang yang bersolat itu tidak meletakkan Sutrah. Zaid bin Khalid mengatakan, Rasulullah bersabda:


لو يعلم المار بين يدي المصلي ماذا عليه كان لأن يقوم أربعين خريفا خيرا له من أن يمر بين يديه

Maksudnya: Seandainya orang yang melintas di hadapan orang yang sedang bersolat ini tahu besarnya dosanya, nescaya ia akan berdiri selama 40 tahun dari melintas di hadapan orang sedang solat.
(Hadis riwayat: Bazzar dengan sanad Shahih & Jamaah - dalam matan sedikit lain dari Abu Juhaim tetapi maksud yang sama)



Bagaimana jika ada orang yang lintas di hadapan kita?

Jika kita telah meletakkan Sutrah, dan masih ada orang yang melintas di dalam Sutrah, maka kita diperintahkan untuk menghalangnya, dan jika ia tetap mahu lintas jika kita sudah halang, kita dibenarkan untuk menggunakan kekerasan agar memastikan ia tidak lintas, dan perbuatan kita tidak akan membatalkan solat. 

Ketika Abu Sa'id Al-Khudri sedang bersolat pada suatu ketika, seorang anak muda ingin melintas dihadapannya, maka Abu Sa'id menghalang, pemuda itu kemudian mencari-cari jalan lain untuk lalu tetapi tidak jumpa, maka ia cuba sekali lagi untuk melintas, dan Abu Sa'id menghalang dengan tangannya di leher pemuda itu, dan lebih keras berbanding kali pertama, maka pemuda itu marah dan memaki Abu Sa'id, hinggakan orang ramai berkumpul. Kemudian pemuda itu mengadu kepada Marwan untuk mengadu, dan Marwan memanggil Abu Sa'id dan bertanya tentanng tuduhan keatasnya. Maka Abu Said menjawab, aku pernah mendengar Rasulullah bersabda:



إذا صلى أحدكم إلى شيء يستره من الناس فأراد أحد أن يجتاز بين يديه فليدفع في نحره فإن أبى فليقاتله فإنما هو شيطان

Maksudnya: Apabila salah seorang diantara kamu sedang bersolat, dan sudah meletakkan Sutrah diahadapannya yang menajadi batas agar orang lain tidak melintas didepannya, kemudian jika ada orang yang masih lagi mahu melintas hendaklah ia menghalangnya , jika orang itu tetap mahu melintas lagi maka bunuhlah ia (perangilah) dia kerana sesungguhnya dia adalah Syaitan.
(Hadis riwayat: Bukhari & Muslim)

Wallahulam