Men'Qadha' puasa atau menggantikan puasa Ramadhan adalah wajib, selagi mana tidak terdapat keuzuran yang dibolehkan syarak. Namun, adakah ianya perlu diganti secara berturut-turut atau dibolehkan untuk mengganti pada hari-hari yang dikehendaki. Persoalan ini adalah lebih tertumpu kepada golongan wanita yang datang haid ketika bulan ramadhan.
Dalam bab ini, terdapat dua pendapat. Golongan fuqaha yang pertama berpendapat bahawa puasa Ramadhan perlu di gantikan secara berturut-turut, dengan beralasan terdapat sifa ada' iaitu cara perlaksanaan puasa dalam bulan ramadhan. Golongan ini menyatakan bahawa di dalam bulan Ramdhan puasa adalah berturut-turut, oleh sebab itu menggantikan puasa Ramadhan juga perlu dilakukan dengan berturut, kerana hukumnya adalah sama.
Golongan fuqaha yang kedua pula, berpendapat bahawa puasa qadha tidak perlu digantik secara berturut-turut. Terdapat juga segelintir ulama yang mensunnah kan qadha secara berturut, dan ada juga yang tidak mensunah kan.
Perbezaan pendapat ini terjadi kerana terdapatnya perbezaan dalam menetapkan hukum. Golongan pertama menggunakan kaedah Qiyas. Mereka mengQiaskan ibadat puasa dengan ibadat solat dan haji, yang mana jika terlepas perlu diganti secara berturut-turut kerana ibadat solat dan haji bersifat berturut-turut. Maka Qadha puasa juga perlu dilakukan secara berturut.
Manakala golongan kedua pula, menggunakan ayat quran secara zahirnya. Allah berfirman " maka hendaklah ia menggantikan (puasa) pada hari-hari yang lain". Ayat ini menjelas kan bahawa menggantikan puasa boleh pada hari-hari yang lain tanpa meletakkan syarat berturut, hanya perlu digantikan bilangan hari yang ditinggalkan sahaja. Hujah yang lain pula melalui Aisyah yang meriwayatkan bahawa telah turun ayat yang bermaksud: " maka hendaklah ia menggantikan (puasa) pada hari-hari yang lain secara berturut-turut", kemudiannya perkataan beruturut-turut itu dimansuhkan seperti yang terkandung didalam quran hari ini.
Wallahualam
Perbezaan pendapat ini terjadi kerana terdapatnya perbezaan dalam menetapkan hukum. Golongan pertama menggunakan kaedah Qiyas. Mereka mengQiaskan ibadat puasa dengan ibadat solat dan haji, yang mana jika terlepas perlu diganti secara berturut-turut kerana ibadat solat dan haji bersifat berturut-turut. Maka Qadha puasa juga perlu dilakukan secara berturut.
Manakala golongan kedua pula, menggunakan ayat quran secara zahirnya. Allah berfirman " maka hendaklah ia menggantikan (puasa) pada hari-hari yang lain". Ayat ini menjelas kan bahawa menggantikan puasa boleh pada hari-hari yang lain tanpa meletakkan syarat berturut, hanya perlu digantikan bilangan hari yang ditinggalkan sahaja. Hujah yang lain pula melalui Aisyah yang meriwayatkan bahawa telah turun ayat yang bermaksud: " maka hendaklah ia menggantikan (puasa) pada hari-hari yang lain secara berturut-turut", kemudiannya perkataan beruturut-turut itu dimansuhkan seperti yang terkandung didalam quran hari ini.
Wallahualam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan