Apakah Maqasid Syariah?

Maqasid Syariah merupakan suatu ilmu yang harus dipelajari terutamanya bagi ulama fiqh agar setiap ijtihad dan pendapat yang diberikan bertepatan dengan kehendak syariat.

Maqasid Syariah secara ringkasnya bermaksud tujuan, natijah, atau maksud yang dikehendaki oleh syarak melaluli sumber dalil Al-Quran dan As-Sunnah. Secara umumnya juga Maqasid boleh didefinasikan sebagai:

جلب المصالح ودرؤ المفسدة  وإزالة المضرة

Maksudnya: Mewujudkan kebaikan, menolak keburukan, dan menghilangkan kemudharatan.

Ilmu Maqasid Syariah secara ringkas terbahagi kepada 2:

  1. مقاصد الخطاب (Maqasid Al-Khitab)
Maqasid Al-Khitab ialah maksud yang tersirat disebalik nas atau ayat al-Quran dan hadis. Ia digunakan apabila nas syarak mempunyai dua makna iaitu:
  • Zahir makna dalil bukan atau tidak seperti maksud yang dikehendaki
  • Makna kedua, atau makna yang tersirat dari dalil itu yang sebenarnya dikehendaki   
     2.  مقاصد الأحكام (Maqasid Al-Ahkam)

Maqasid Al-Ahkam merupakan jawapan atau penerangan kepada persoalan yang timbul daripada kehendak syarak dalam Maqasid Al-Khitab. 

Seperti contoh, jika terdapat dalil yang menyuruh ambil sebahagian dari harta orang islam untuk dijadikan sebagai zakat, maka Maqasid Al-Khitab yang akan menentukan bahawa perintah ini perlu dipatuhi oleh semua orang islam hatta pemimpin negara sekalipun terikat dengan perintah ini, maka Maqasid Al-Ahkam yang akan menerangkan kenapa kenapa kita perlu ambil harta orang dan beri zakat kepada orang lain? mengapa hanya Asnaf yang layak menerima zakat, apakah hikmah disebalik tu dan sebagainya. 

Setakat ini dahulu penerangan ringkas berkaitan Maqasid Syariah. Sambungan boleh lihat di SINI

Rujukan:
Maqasid Al-Syariah: Hikmah disebalik pensyariatan

53 ulasan:

  1. Bukankah "Maqasid Syariah" yang Mr Najib introduces ni suatu pengukur negara mana paling "Islamik"? Mestilah ulamak "tersohor dunia" pilih Arab Saudi, negara yang suka pancung orang sebab memberi pendapat atau hujah yang bertentangan dengan "Islam"versi Arab Saudi dan negara yang hukum MANGSA rogol.

    I do not mean to be prejudiced, k?
    Thanks.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maqasid Syariah ini merupaka suatu ilmu dalam proses membuat hukum, agar setiap hukum selari dengan tujuan syariah. ianya tidak ada kena mengena dengan perundangan mana-mana negara, atau pengukur negara yang Islamik.

      Wallahualam

      Padam
    2. Inilah org bodoh xboleh d ajar, cerdik xboleh nk tumpang.org yg kena pancung sb buat salah.org xsalah kena jgk ka ?Seorg perempuan yg kuaq secara diam2 dan sembunyi2 p jumpa si jantan kekasih hati menyebabkan jantan Ada peluang rogol Dia xsalah Ka?hanya manuals berhati setan sj suka bangkang hukum islam

      Padam
  2. Honeybunch jgn mengarut boleh x?..andaian yg menggunakan nafsu semata-mata..

    BalasPadam
  3. honeybunch xmgarut,die salah paham je...sebenarnya najib nk wujudkan INDEX MAQASID SYARIAH antarabgsa supaya index ni dpt mbuktikan negara mana yg paling byk melaksanakan ssuatu syariat mgikut hukum yg ditetapkan islam..najib cadang cmni sbb byk pihak ckp msia ni byk buat bnde yg xblandaskan syariat islam..tu jerr

    BalasPadam
  4. apakah maqasid syariah dalam konsep qisas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pertama perlu memahami bahawa tujuan qisas ialah untuk memberi kadilan kepada semua pihak. Jadi dalam konsep qisas, perlaksanannya perlu diteliti dari masa ke semasa agar keadilan dan maqsid syariah tercapai.

      Padam
  5. As salam. Macam mana nak kaitkan Maqasid Syariah dalam hubungan etnik? apa aplikasi yang dibuat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perlu dibuat satu kajian apakah matlamat syariah dalam menjaga keharmonian masyarakat berbilang kaum. Cari contoh2 dari rasulullah dan khulafa arrasyidin

      Padam
    2. Perlu dibuat satu kajian apakah matlamat syariah dalam menjaga keharmonian masyarakat berbilang kaum. Cari contoh2 dari rasulullah dan khulafa arrasyidin

      Padam
    3. bagaimana kita boleh kaitkan pelaksanaan maqasid syariah dengan personaliti individu? hmmmm

      Padam
  6. my friend good only, i'll questions of you. what it's maqasid people kristen religius , can we its use to people religius don't Islamic ?

    BalasPadam
  7. apakah maksud maqasid syariah dalam ekonomi islam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pertama perlu difahami maksud Maqasid Syariah, matalamat syariat ialah Mewujudkan kebaikan, menolak keburukan, dan menghilangkan kemudharatan. Jadi maqasid syariah di dalam ekonomi islam perlulah mencapai matalamt ini, ekonomi islam tidak perlu mewujudkan kebaikan seperti memudahkan urusan, menolak keburukan iaitu menolak riba' atau menghilangkan kemudharatan seperti penipuan dan sebagainya. Ini antara contoh mudah.

      Wallahualam

      Padam
  8. Apa pendapat tuan mengenai Maqasid Syariah dalam pendidikan?

    BalasPadam
  9. Sistem pendidikan kita perlu dipastikan menepati matlamat syarak. mata pelajaran, silibus dan lain-lain. Adakah pendidikan kita dapat pastikan agama terpelihara? Nyawa? akal? keturunan? dan harta? kalau ada maka ia sudah mepati maqasid syariah

    BalasPadam
  10. Jawapan tepat oleh syariah Islam 5 Nov 2015 11:10

    BalasPadam
  11. bagaimana ingin dikaitkan maqasid syariah dengan quality kehidupan seseorg terutama seorang pesakit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam maqasid paling utama melaksanakan perkara daruri (darurat), kehidupan manusia perlu ada tempat berteduh seperti contoh, kemudian yang ke2 ialah hajiyat (keperluan), selepas ada tempat berteduh maka perlu ada benda keperlua, air, eletrik, dinding rumah, kipas dan lain lain. Akhir sekali Tahsiniyyat (kemewahan), ini seperti perhiasan atau perkara-perakara yang tidak diperlukan tetapi untuk melengkapkan kehidupan.

      Untuk pesakit pula, termasuk di dalam daruri, yang mana kita perlu menjaga 1) agama 2)nyawa 3)akal 4)keturunan 5)harta.
      Nyawa pesakit ialah perkara daruri kerana kita perlu menjaga manusia, cotoh dalam isu perpindahan organ, ianya perlu bagi menjada nyawa manusia. Mengharamkan perpindahan organ merupakan perbuatan yang melanggar kehendak syariah (maqasid syariah)

      Wallahualam

      Padam
  12. saya x berapa faham ..
    rasanya sy perlukan lebih banyak lagi pembacaan dlm hal ini ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu yang sebaiknya. Boleh cuba cari buku-buku terjemahan Maqasid Syariah.

      Padam
  13. boleh terangkan sedikit kaitan maqasid syariah dengan al-fath az-zarai ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaitan antara keduanya sangat lah penting. Bahkan juga kaitan dengan fiqh muwazanat, fiqh awlawiyyat, usul fiqh juga. Kerana Fathh Zarai. Kerana untuk membuka pintu2 keburukan ini bukan sewenang-wenangnya, ia perlukan dilihat dari sudut matlamat syariah, keadaan semasa, dan pertimbangan lain.

      Wallahualam

      Padam
  14. assalamualaiku, pertanyaan bagaimana nak kaitkan Maqasid Syariah dengan progam pemulihan akhlak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam ustaz. Jawapan saya sama dengan sebelum ni, apa jua perkara bila kita kaitkan dengan Maqasid, kita kena lihat adakah capai maksud pensyariatan tersebut. Jadi perlu pastikan program yang dibuat itu, capai x maksud syarak, yang paling utama perlu pastikan terjaganya 5 perkara daruri.

      Padam
  15. Assalamualaikum..Bagaimana nak kaitkan Maqasiq Syariah dalam menjaga harta agar tidak terlibat dengan rasuah sebagai punca utama kerosakan peradaban manusia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Di antara perkara daruri yang perlu di jaga ialah harta. Dengan harta yang tidak dijaganini, akan menyebabkan keturunan juga bermasalah, di besarkan dengan duit haram. Undang2 atau tindakan terhadap pesalah rasuah ini menetapi tujuan syarak yang menuntut untuk kita menjaga harta, keturunan. menjaga maslahah umum dan banyak lagi mudarat jika dibiarkan rasuah ini berleluasa.

      Padam
  16. salam, saya sedang menjalankan kajian mengenai penggunaan maqasid syariah sebagai parameter bagi mengesahkan sesuatu perjanjian undang-undang antarabangsa. mohon ulasan tuan. tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikum salam. ini dilihat sebagai sesuatu yang amat baik. Undang-undang yang dibuat perlu bertepatan dengan apa yang dibawa oleh islam, lebih-lebih lagi kita berada di dalam negara islam. Jika ada sebarang pertanyaan khusus, boleh terus ke email: fiqhsyariah@gmail.com

      Padam
  17. Kami mau konfirmasi.

    Apakah maqasid syari'ah dapat kami artikan serupa dengan mengintegrasikan aspek Aqidah, aspek Syari'ah, dan aspek Akhlaq..?

    Contoh kasus :

    PERTANYAAN :

    Saya bekerja di paper factory dg raw material kertas bekas, koran bekas, waste paper lah...impor dan lokal

    Kadang ada juga Al-Quran...lha itu dipegang juga tanpa wudlu' dan di uncal2 no, didorong pakai loader, dihancurkan / direpulping untuk dijadikan kertas lagi.

    Mohon pencerahan bagaimana ajaran Islam memandang hal ini ya?

    Terima kasih.
    (Cahyo)


    JAWABAN :

    Asumsi yg dipakai :

    a. Mendaur ulang adalah proses mengubah barang yg sudah tidak layak pakai atau rusak menjadi barang yg lebih berguna atau lebih bermanfaat.

    b. Kitab atau mushaf "Al-Qur'an" yg akan didaur ulang memang kondisinya sdh tidak layak pakai, sudah rusak.

    c. Mushaf "Al-Qur'an" bisa rusak oleh berbagai sebab seperti dimakan rayap, sobek, lepas penjilidnya, terbakar, terkena tumpahan cairan kotor dll.

    Analisis :
    1. Aspek Syari'ah :
    Firman Allah SWT pada dasarnya bukan mushaf, sehingga membakar mushaf Al-Qur'an bukan berarti membakar Firman Allah.
    Dengan asumsi bahwa "Al-Qur'an" yg akan didaur ulang memang sdh tidak layak pakai atau sudah rusak, maka memanfaatkan suatu barang yg dianggap sudah tidak layak pakai, sudah rusak dengan cara mengolah atau mendaur ulang menjadi barang yg lebih bermanfaat adalah lebih baik, lebih utama.

    2. Aspek Aqidah :
    Aspek aqidah itu Allah SWT tempat bergantung yg paling mutlak. Allah tempat memohon yg haqiqi, yg sesungguhnya. Tidak ada yg setara (menyamai/serupa) dgn Allah.
    Al-Qur'an sebagai kitabullah adalah salah satu pilar rukun Iman yaitu beriman kpd Kitab-2 Allah yg diturunkan kpd Nabi-2Nya.

    Mendaur ulang mushaf Al-Qur'an yg sudah tidak layak pakai atau sudah rusak tidak akan mengotori Aqidah sepanjang kita masih yakin bahwa Allah SWT adalah tempat bergantung yg paling mutlaq. Bukan kita mengakui bahwa klo tidak mendaur ulang barang yg tdk layak pakai atau sudah rusak maka akan celaka hidupnya, bahkan akan mati kelaparan. Kita tetap yakin bahwa Al-Qur'an itu Kitab Allah.

    3. Aspek Akhlaq

    Ketika melakukan pekerjaan proses daur ulang mushaf Al-Qur'an yg tidak layak pakai atau sudah rusak maka hendaknya tidak menunjukkan ekspresi, body language yg menghinakan mushaf Al-Qur'an.
    Hendaknya dihindari prilaku gaya demonstratif seperti tidak menjadikan bahan bercandaan saat mendaur ulang Al-Qur'an yg sudah rusak atau berlaku sombong mencitrakan diri sebagai pemusnah atau pembakar Al-Qur'an.

    Kesimpulan :
    Apabila seseorang melakukan pekerjaan proses daur ulang mushaf Al-Qur'an yg sudah tidak layak pakai atau sudah rusak dengan mengindahkan ketiga aspek tersebut di atas maka diperbolehkan.

    Demikian jawaban kami, semoga bermanfaat. Mohon maaf apabila ada yg tidak berkenan. Kami terbuka menerima masukan dari siapa saja yg bertujuan demi kebaikan. Terima kasih.
    Hanya Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

    NB / catatan :
    Kelihatannya jawaban di atas tidak mengutip ayat Al-Qur'an atau Al-Hadits.
    Namun sesungguhnya di balik jawaban itu ada puluhan ayat yg mendasari jawaban di atas seperti :
    a. QS Al-Ikhlas/112:2
    b. QA Al-Ikhlas/112:4
    c. QS Al-Nisa'/4:110
    d. QS Al-An'am/6:5
    e. QS Ali 'Imran/3:148
    f. QS Ali 'Imran/3:172
    g. QS Al-Maidah/5:85
    h. dll.

    (cr. Hermus)

    Demikian jawabannya...
    Mohon masukannya...
    Wassalamu'alaikum wr. wb.

    BalasPadam
  18. Kami mau konfirmasi.

    Apakah maqasid syari'ah dapat kami artikan serupa dengan mengintegrasikan aspek Aqidah, aspek Syari'ah, dan aspek Akhlaq..?

    Contoh kasus :

    PERTANYAAN :

    Saya bekerja di paper factory dg raw material kertas bekas, koran bekas, waste paper lah...impor dan lokal

    Kadang ada juga Al-Quran...lha itu dipegang juga tanpa wudlu' dan di uncal2 no, didorong pakai loader, dihancurkan / direpulping untuk dijadikan kertas lagi.

    Mohon pencerahan bagaimana ajaran Islam memandang hal ini ya?

    Terima kasih.
    (Cahyo)


    JAWABAN :

    Asumsi yg dipakai :

    a. Mendaur ulang adalah proses mengubah barang yg sudah tidak layak pakai atau rusak menjadi barang yg lebih berguna atau lebih bermanfaat.

    b. Kitab atau mushaf "Al-Qur'an" yg akan didaur ulang memang kondisinya sdh tidak layak pakai, sudah rusak.

    c. Mushaf "Al-Qur'an" bisa rusak oleh berbagai sebab seperti dimakan rayap, sobek, lepas penjilidnya, terbakar, terkena tumpahan cairan kotor dll.

    Analisis :
    1. Aspek Syari'ah :
    Firman Allah SWT pada dasarnya bukan mushaf, sehingga membakar mushaf Al-Qur'an bukan berarti membakar Firman Allah.
    Dengan asumsi bahwa "Al-Qur'an" yg akan didaur ulang memang sdh tidak layak pakai atau sudah rusak, maka memanfaatkan suatu barang yg dianggap sudah tidak layak pakai, sudah rusak dengan cara mengolah atau mendaur ulang menjadi barang yg lebih bermanfaat adalah lebih baik, lebih utama.

    2. Aspek Aqidah :
    Aspek aqidah itu Allah SWT tempat bergantung yg paling mutlak. Allah tempat memohon yg haqiqi, yg sesungguhnya. Tidak ada yg setara (menyamai/serupa) dgn Allah.
    Al-Qur'an sebagai kitabullah adalah salah satu pilar rukun Iman yaitu beriman kpd Kitab-2 Allah yg diturunkan kpd Nabi-2Nya.

    Mendaur ulang mushaf Al-Qur'an yg sudah tidak layak pakai atau sudah rusak tidak akan mengotori Aqidah sepanjang kita masih yakin bahwa Allah SWT adalah tempat bergantung yg paling mutlaq. Bukan kita mengakui bahwa klo tidak mendaur ulang barang yg tdk layak pakai atau sudah rusak maka akan celaka hidupnya, bahkan akan mati kelaparan. Kita tetap yakin bahwa Al-Qur'an itu Kitab Allah.

    3. Aspek Akhlaq

    Ketika melakukan pekerjaan proses daur ulang mushaf Al-Qur'an yg tidak layak pakai atau sudah rusak maka hendaknya tidak menunjukkan ekspresi, body language yg menghinakan mushaf Al-Qur'an.
    Hendaknya dihindari prilaku gaya demonstratif seperti tidak menjadikan bahan bercandaan saat mendaur ulang Al-Qur'an yg sudah rusak atau berlaku sombong mencitrakan diri sebagai pemusnah atau pembakar Al-Qur'an.

    Kesimpulan :
    Apabila seseorang melakukan pekerjaan proses daur ulang mushaf Al-Qur'an yg sudah tidak layak pakai atau sudah rusak dengan mengindahkan ketiga aspek tersebut di atas maka diperbolehkan.

    Demikian jawaban kami, semoga bermanfaat. Mohon maaf apabila ada yg tidak berkenan. Kami terbuka menerima masukan dari siapa saja yg bertujuan demi kebaikan. Terima kasih.
    Hanya Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

    NB / catatan :
    Kelihatannya jawaban di atas tidak mengutip ayat Al-Qur'an atau Al-Hadits.
    Namun sesungguhnya di balik jawaban itu ada puluhan ayat yg mendasari jawaban di atas seperti :
    a. QS Al-Ikhlas/112:2
    b. QA Al-Ikhlas/112:4
    c. QS Al-Nisa'/4:110
    d. QS Al-An'am/6:5
    e. QS Ali 'Imran/3:148
    f. QS Ali 'Imran/3:172
    g. QS Al-Maidah/5:85
    h. dll.

    (cr. Hermus)

    Demikian jawabannya...
    Mohon masukannya...
    Wassalamu'alaikum wr. wb.

    BalasPadam
  19. Kami mau konfirmasi.

    Apakah maqasid syari'ah dapat kami artikan serupa dengan mengintegrasikan aspek Aqidah, aspek Syari'ah, dan aspek Akhlaq..?

    Contoh kasus :

    PERTANYAAN :

    Saya bekerja di paper factory dg raw material kertas bekas, koran bekas, waste paper lah...impor dan lokal

    Kadang ada juga Al-Quran...lha itu dipegang juga tanpa wudlu' dan di uncal2 no, didorong pakai loader, dihancurkan / direpulping untuk dijadikan kertas lagi.

    Mohon pencerahan bagaimana ajaran Islam memandang hal ini ya?

    Terima kasih.
    (Cahyo)


    JAWABAN :

    Asumsi yg dipakai :

    a. Mendaur ulang adalah proses mengubah barang yg sudah tidak layak pakai atau rusak menjadi barang yg lebih berguna atau lebih bermanfaat.

    b. Kitab atau mushaf "Al-Qur'an" yg akan didaur ulang memang kondisinya sdh tidak layak pakai, sudah rusak.

    c. Mushaf "Al-Qur'an" bisa rusak oleh berbagai sebab seperti dimakan rayap, sobek, lepas penjilidnya, terbakar, terkena tumpahan cairan kotor dll.

    Analisis :
    1. Aspek Syari'ah :
    Firman Allah SWT pada dasarnya bukan mushaf, sehingga membakar mushaf Al-Qur'an bukan berarti membakar Firman Allah.
    Dengan asumsi bahwa "Al-Qur'an" yg akan didaur ulang memang sdh tidak layak pakai atau sudah rusak, maka memanfaatkan suatu barang yg dianggap sudah tidak layak pakai, sudah rusak dengan cara mengolah atau mendaur ulang menjadi barang yg lebih bermanfaat adalah lebih baik, lebih utama.

    2. Aspek Aqidah :
    Aspek aqidah itu Allah SWT tempat bergantung yg paling mutlak. Allah tempat memohon yg haqiqi, yg sesungguhnya. Tidak ada yg setara (menyamai/serupa) dgn Allah.
    Al-Qur'an sebagai kitabullah adalah salah satu pilar rukun Iman yaitu beriman kpd Kitab-2 Allah yg diturunkan kpd Nabi-2Nya.

    Mendaur ulang mushaf Al-Qur'an yg sudah tidak layak pakai atau sudah rusak tidak akan mengotori Aqidah sepanjang kita masih yakin bahwa Allah SWT adalah tempat bergantung yg paling mutlaq. Bukan kita mengakui bahwa klo tidak mendaur ulang barang yg tdk layak pakai atau sudah rusak maka akan celaka hidupnya, bahkan akan mati kelaparan. Kita tetap yakin bahwa Al-Qur'an itu Kitab Allah.

    3. Aspek Akhlaq

    Ketika melakukan pekerjaan proses daur ulang mushaf Al-Qur'an yg tidak layak pakai atau sudah rusak maka hendaknya tidak menunjukkan ekspresi, body language yg menghinakan mushaf Al-Qur'an.
    Hendaknya dihindari prilaku gaya demonstratif seperti tidak menjadikan bahan bercandaan saat mendaur ulang Al-Qur'an yg sudah rusak atau berlaku sombong mencitrakan diri sebagai pemusnah atau pembakar Al-Qur'an.

    Kesimpulan :
    Apabila seseorang melakukan pekerjaan proses daur ulang mushaf Al-Qur'an yg sudah tidak layak pakai atau sudah rusak dengan mengindahkan ketiga aspek tersebut di atas maka diperbolehkan.

    Demikian jawaban kami, semoga bermanfaat. Mohon maaf apabila ada yg tidak berkenan. Kami terbuka menerima masukan dari siapa saja yg bertujuan demi kebaikan. Terima kasih.
    Hanya Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

    NB / catatan :
    Kelihatannya jawaban di atas tidak mengutip ayat Al-Qur'an atau Al-Hadits.
    Namun sesungguhnya di balik jawaban itu ada puluhan ayat yg mendasari jawaban di atas seperti :
    a. QS Al-Ikhlas/112:2
    b. QA Al-Ikhlas/112:4
    c. QS Al-Nisa'/4:110
    d. QS Al-An'am/6:5
    e. QS Ali 'Imran/3:148
    f. QS Ali 'Imran/3:172
    g. QS Al-Maidah/5:85
    h. dll.

    (cr. Hermus)

    Demikian jawabannya...
    Mohon masukannya...
    Wassalamu'alaikum wr. wb.

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum....maaf..boleh terangkan kepada saya hubungan fiqh awlawiyat dengan maqasid syariah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Fiqh Al-Awlawiyyat sangat-sangat berkait dengan Maqasid Syariah. Fiqh Awla merupakan satu ilmu yang merangkumi urusan dunia dan urusan agama, ilmu yang amat penting untuk kita mengetahui apa yang perlu kita utamakan dalam sesuatu urusan. Bagaimana kita mahu menilai apa yang perlu diutamakan itu? Di sinilah kepentingan Maqasid Syariah, setiap keputusan itu perlu selari dengan matlamat syarak. Secara ringkasnya Maqasid ini akan mengikat penilaian seseorang dalam membuat sesuatu keputusan.

      Wallahualam.

      Padam
  21. assalamualikum.saya nak tanya apakah contoh peranan Maqasid al-syariah dalam pembaharuan hukum islam di malaysia?.contoh-contoh hukum tersebet?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Islam merupakan agama yg syumul dan sesuai untuk sepanjang zaman,maka sudah pasti akan ada hukum-hukum yang baru atau yang diperbaharui. Peranan Maqasid Syariah adalah bagi memastikan hukum-hukum tersebut tidak lari dari matlamatnya. Contoh yg mudah. Hukum merokok. Maqasid syariah telah menggariskan bahawa islam merupakan agama yang perlu menjaga nyawa dan akal, jika merokok itu harus maka ia tidak menepati matlamat pensyariatan, maka sabitlah rokok sebagai sesuatu yang haram

      Padam
  22. Assalamualaikum.. Boleh saye tnye? Apakah perbezaan maqasid syariah dan 1% dari ptptn? Saya x berapa faham sbenarnye tntg maqasid syariah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. keduanya perkara yang berbeza. 1% ptptn itu adalah bayaran upah pengurusan. Maqasid ni pula merupakan satu ilmu untuk kita mengetahui apa maksud disebalik setiap sesuatu yang disuruh atau dilarang didalam islam.

      Padam
  23. Assalammualaikum.. Apakah kaitan maqasid syariah dlm pngurusan islam?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Soalan ini sama seperti-seperti soalan di atas. Jawapannya, Pengurusan di dalam Islam harus menepati Maqasid Syariah. Apa jua sistem pengurusan yang tidak menepati kehendak atau matlamak syarak, ia tidak dibenarkan.
      Wallahualam

      Padam
  24. Assalamualaikum . Bagaimana nak melawan hujah golongan liberalisme yg menyalahgunakan maqasid syariah ? Sbb mereka ni menentang perlaksanaan syariat .. Wallahu A'lam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Pertamanya sudah tentu hujahnya perlu diambil dari alquran dan hadis. Yang kedua, jika kita ingin lawan hujah golongan tersebut, jangan kita berniat untuk menang, kerana meraka ini apa jua hujah yang diberi hati-hati mereka telah Allah gelakpakan. Kemukakan hujah untuk memberi penerangan pada orang yang ingin memahami.

      Padam
  25. assalamu alaikum, bagaimana kaitannya Corporate Social Responsibility dengan Maqasid syariah? trima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam banyak perkara, Islam ini jelas dilihat sebagai 1 agama yang mementingkan kemaslahatan masyarakat umum. Kerana itulah adanya zakat, juga termasuk dalam itu ialah zakat perniagaan, yg bertujuan untuk mendidik agar orang-orang yang allah berikan kejayaannya, tidak lupa untuk membantu golongan yg susah, sblm wujudnya csr ini, Islam sudah pun mendidik umatnya sejak 1400 tahun lepas. Matlamat pensyariatan zakat ini bila diluaskan konsep dan cara nya,terhasilah CSR.

      Wallahualam

      Padam
  26. assalamualaikum wrt brt.

    saya sedang buat kajian tentang hubungan antara maqasid syariah dengan penggunaan produk halal. apakah perhubngan antara penjagaan akal (intelek), nasab keturunan dan penjagaan harta dengan kepenggunaan produk halal?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Makanan halal merupakan satu kewajipan, dan syariat. Kenapa dan apa tujuan Allah wajibkan kita mencari makanan halal? itu lah Maqasidnya. Maka cuba fikirkan apakah implikasi dan kesan jika makanan halal ini tidak dijaga? akal dan harta pada saya mungkin tidak mendatang kesan, dari sudut penilaian manusia, tetapi nasab mungkin ada.
      Wallahualam

      Padam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  28. Salam, apakah yang dimaksudkan dengan maqasid syariah dan aplikasinya di dalam perundangan dan pemerintahan di Malaysia.

    BalasPadam
  29. Salam..boleh terangkan konsep maqasid syariah menurut imam al-ghazali?

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum tlong beri pencerahan.

    apa kaitannya maqasid syariah
    dengan Sistem demokrasi yang dibuat daripada tgn manusia ini ?

    BalasPadam
  31. Assalammualaikum..
    Maaf.sy nk tanya apa pandangan dan pendapat tuan dlm 8 elemen maqasid index syariah dlm perundangan,ekonomi dan politik di malaysia..adakah mengikut sepenuhnya al quran dan assunnah serta cara kepimpinan khalifah dan para sahabat2 terdahulu..
    Sedangkan tuan menyatakan dlm artikel tuan..
    "Mewujudkan kebaikan, menolak keburukan, dan menghilangkan kemudharatan."
    Mohon perjelasan..terima kasih...

    BalasPadam