Membaca Al-Quran tanpa wuduk


Jumhur Ulama sepakat bahawa membaca Al-Quran dan menyebut nama-nama Allah (asmaaul husna) dalam keadaan tidak berwudhuk dibolehkan. Sebahagian kecil golongan Ulama yang lain menyatakan harus untuk membaca Al-Quran ketika berwudhuk.

Perbezaan pendapat ini berlaku kerana perbezaan pemahaman terhadap dua hadis yang shahih, yang mempunyai maksud yang berbeza setiap satu.

Dalam hadis yang pertama, yang diriwayatkan oleh Abu Jahm, bahawa Rasulullah telah datang dari Sumur Jamal, kemudian baginda terserempak dengan seorang lelaki, Lelaki ini kemudian memberi salam kepada Rasulullah, namu salam itu tidak jawab oleh baginda. Lelaki itu kemudian pergi suatu tembok, lalu mengusap muka dan tangannya, kemudian barulah Rasulullah menjawab salam baginda.

Manakala hadis kedua pula dari Ali menyatakan:


Maksudnya: Bahawa Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wa Sallam tidak menghalangi membaca Al-Quran (tanpa wudhuk) kecuali dalam keadaan Janabah (berhadas besar).

Jumhur Ulama berpendapat bahawa hadis yang kedua ini telah menasakhkan hukum hadis yang pertama, manakala ulama golongan yang kedua berpendapat bahawa kekuatan kewajipan wudhuk adalah lebih utama, dan ia mengatasi golongan kedua.

Wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan