Niat & Imsak Puasa

*      Niat & Imsak Puasa

Niat berpuasa untuk puasa bulan Ramadhan wajib dilakukan sebelum berpuasa, atau pada malam harinya. Jika seseorang itu lupa untuk berniat maka ia wajib Imsak pada hari tersebut, dan wajib menggantikan puasanya itu. Niat berpuasa Ramadhan boleh dilakukan untuk sebulan sekaligus menurut Mazhab Maliki, tetapi menurut Jumhur ulama’ dan Mazhab Syafie ianya perlu dilakukan setiap hari sebelum mulakan puasa. Jika ia sudah berniat untuk sebulan maka tidak perlu untuk mengulangi niatnya pada setiap malam, kecuali jika berlaku sesuatu yang ia perlu berbuka seperti sakit, maka ia perlu memperbaharui niat. Jika seorang wanita yang habis haidhnya pada siang hari, ia sunnat untuk Imsak pada hari tersebut, dan wajib Qadha, tetapi jika ia hendak makan atau minum tidak menjadi masalah kerana Imsak padanya hanyalah sunnat dan lebih disukai menurut Mazhab Syafie.

*Imsak: Menahan diri dari melakukan perkara yang membatalkan puasa seperti makan minum, kerana untuk menghormati bulan puasa walaupun ia tidak puasa.

Wallahualam.

Persoalan berkaitan berbuka atau berjimak dengan sengaja atau tidak akan diterangkan dalam post yang akan datang, Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan