Zhihar

ZHIHAR
Zhihar merupakan satu cara talak dalam amalan jahiliyyah, iaitu menyamakan isteri dengan orang-orang yang haram dikahwini seperti ibu mereka, dan haram untuk mereka menyetubuhinya, maka isteri mereka akan haram selama-lamanya.

Adakah Zhihar dikira talak atau pengharaman sahaja?
Zhihar pada zaman arab Jahiliyyah dikira talak, dan isteri mereka akan diharamkan selama-lamanya. Tetapi selepas kedatangan Islam hukum itu berubah, dan dimansukhkan, hukum zhihar adalah tidak jatuh talak, namun haram untuk suami bersama dengan isteri. Di dalam Mazhab Syafie perbuatan ini termasuk dalam DOSA BESAR.

Apa yang diharamkan dalam zhihar?
Menurut pendapat Jumhur Ulama (mazhab hanafi, maliki,hanbali) diharamkan untuk suami bersama isteri dan diharamkan juga untuk melakukan permulaan jima', dan bercumbuan. Manakala menurut mazhab syafie, diharamkan berjima' sahaja. Pendapat jumhur adalah lebih selamat dan tepat.

Apa yang terjadi jika suami telah menzhirarkan isteri?
Suami yang telah menzhiharkan isterinya, perlu melalui dua situasi ini:
1)  Haram untuk bersama dengan isterinya.
2) Jika hendak menarik balik zhiharnya itu perlu melakukan kaffarah, selepas selesai kaffarahnya maka baru dibenarkan untuk bersama dengan isterinya semula. Kaffarahnya tidak boleh dipilih,perlu ikut urutan ialah:
                     i.        Bebaskan seorang hamba. Jika tidak mampu,
                    ii.        Puasa 2 bulan berturut-turut. Mazhab hanafi dua bulan itu dikira dengan jumlah bulan secara genap, sebulan 30 hari. Mazhab maliki dan syafie pula dua bulan mengikut hari dalam kalendar hijri, jika tidak tahu maka perlu genapkan sebulan 30 hari. Jika terlepas satu hari berpuasa tanpa uzur syarie, maka puasanya terbatal dan perlu mula semula kiraan hari puasa.
                   iii.        Jika tidak mampu berpuasa disebabkan alasan yang dibenarkan syarak seperti sakit, maka kaffarahnya ialah memberi makan 60 orang miskin. Makanan yang diberikan perlulah mengikut makanan kebiasaan sesuatu kawasan, dan makan perlu sehingga kenyang. Mazhab maliki dan syafie tidak boleh memberi makan kurang dari 60 orang, tetapi mazhab hanafi membolehkan memberi makan seorang 60 kali.


Kesimpulannya, zhihar hanya terjadi melalui ucapan suami, dan haram hukumnya. Ucapan zhihar adalah merujuk kepada pengharam terhadap isteri sahaja, bukan menyamakan dalam perkara-perkara yang lain. Pengharaman boleh terjadi jika disamakan dengan ibunya atau mana-mana orang yang haram dikahwini. Wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan